Wednesday, June 19, 2013

Shrimply Hot and Spicy Chingri Maacher Bora

I love my chingri. And I love my camera. But there are days that even my iPhone can take award-winning pictures! Especially the nights no one wants to wait for a food photo set up and all that drama of an elaborate spread at the dinner table.

camera

And Instagram? That makes phone photos look even better. I am an avid Instagrammer. In my mind, all my photographs are prize-winning. Including the lame artichoke picture I took one day while buying groceries at Bloor Street Market. But artichokes don’t make chingri’r bora. Pink, juicy, shrimps do!

artichoke

Now these chingri boras are very deceptive in nature. You might get tempted to gobble them all up when they come out golden and crispy from the wok while you are frying in more. Or you may just behave and exercise that wavering self-control and serve these beautifully, hand-crafted shrimp fritters to the ones you love. I promise they will love you back.

photo (15)

Ingredients for Shrimply Hot and Spicy Chingri Maacher Bora are:

500 grams largish shrimps, deveined, de-shelled and cleaned (I used tiger shrimps)
1 medium size red onion very finely chopped
Handful of green chilies very finely chopped
Two inch piece of fresh ginger very finely chopped
7-8 fat cloves of garlic very finely chopped/minced
Handful of fresh coriander very finely chopped
2-3 tablespoons besan
4-5 tablespoons rice flour
1 egg
Salt
Mustard /canola oil for deep frying

Start by cutting very small pieces (something in between mincing and chopping) of the cleaned shrimps. In a large bowl, add all the ingredients (except the oil!) and pound together. I did not add any water, since my shrimps were frozen and thawed, which meant they had a lot of moisture in them.

Growing up, I saw Mum pulverize her kucho chingri in the food processor or have the help grind it coarsely on the sheel nora for her chingrir bora. But you can work with my method as well if you don’t mind getting a little messy on the chopping board.

photo (12)

Make tiny balls of the shrimp mixture and deep fry in hot oil.

photo (18)

photo (13) Make sure you have the oil really hot and then reduce the heat to medium while the boras are frying. This way they will cook through and you won’t end up with raw insides smelling of raw shrimps!

Fry the shrimp fritters in small batches till they are lightly browned. Remove with a slotted spoon and drain excess oil on paper towels.

photo (17)

1000173_587045017983432_682037520_n

Serve with rice, mushurir dal, kurkure alu bhaja and salad or pass a try full of these chingrir boras with your favorite cocktails. You will definitely have people asking you for the recipe.

P.S. The pictures in the post are all from my iPhone. It was convenient because we were so hungry. Not because I have single digit IQ and can’t handle a camera.

6 comments:

Unknown said...

Hi Pree,

Loved the boras. I knew the knucho chongri version...this is new-ish to me. Love chingri in any form or fassion :). BTW, where did you get the gondhoraj lebu from?

Soma

PreeOccupied said...

Soma, from the Bangladeshi grocery store here. $3.49 a lemon.

Unknown said...

Looks lovely, I'll try in the weekend. A question though: If you're going to mash the shrimp anyway, why does the size of the shrimps matter?

PreeOccupied said...

Lud, no, it doesn't matter what size shrimps/prawns you choose, but just for the ease of working with them, have 31-40 size or thereabouts.

Angga Annisa said...

Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

Contact Details:

e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
WhatsApp:::+6282274045059
Company::Iskandar Lenders"""""
Loan Amount:::Rp.700juta
Name:::::Angga Annisa
Country::::Indonesia
Occupation:Trader
Year:April,2020

Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

Yeyes Ristintares said...

Salam untuk semua warga Indonesia, nama saya Yeyes Ristintares tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua warga negara Indonesia saya untuk sangat berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet, Allah sangat mendukung saya melalui jalan yang baik. ibu Ny. Helen Wilson. Setelah beberapa periode mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak, saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya tertipu dan saya kehilangan lebih dari 32 juta Rupiah dengan pemberi pinjaman yang berbeda setelah membayar beberapa biaya dan tidak mendapatkan pinjaman. pinjaman. Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya mendiskusikannya dengan seorang teman saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ibu Helen Wilson, pemberi pinjaman pinjaman di perusahaan, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari ibu Helen, jadi saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ibu Helen.

Saya mengajukan pinjaman 900 juta dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui tanpa tekanan dan semua pengaturan dilakukan pada transfer kredit, karena tidak memerlukan agunan dan jaminan untuk pinjaman transfer saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari 48 jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat senang akhirnya Allah menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang memberi saya keinginan hati saya. Mereka juga memiliki tim ahli yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan bagaimana menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda. Semoga ALLAH memberkati Ibu Helen Wilson untuk membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ibu Helen melalui email: (helenwilson719@gmail.com)

Ada perusahaan palsu online lainnya yang menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, harap berhati-hati dengan orang-orang ini. Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa semoga Allah melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Sekali lagi nama saya Yeyes Ristintares, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: yristintares@gmail.com